بیش از تأثیرات امپراتوری ساسانی، این دلیل دیگری بر این واقعیت است که ملودیهای موسیقی سنتی ترکیه، سوریه، عراق و مصر شامل اسامی مقیاسها و مدهای ایرانی هستند. با توجه به اینکه قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیفها چهارمضرابها و غیره بر اساس این دستگاه ساخته شدهاند میتوان گفت این دستگاه یکی از بزرگترین دستگاههای موسیقی ایرانی محسوب میشود. حتی ترانههای متعددی از موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا میشوند.
- (دانلود آلبومهای قدیمی و کمیاب خوانندگان ایرانی) دانلود پکیج قدیمی اما طلا گلچینی از بهترین آثار بزرگان موسیقی ایران Old …
- بنابراین ما نباید منتظر فرهنگی یک پارچه باشیم زیرا این اقوام در کنار هم و به کمک دستاوردهای یکدیگر به پیشرفت و تکامل رسیدهاند و نه به تنهایی.
- مجموعه این گوشهها در کنار هم بنای به وجود آمدن یک دستگاه هستند.
- پس به طور کلی می توان گفت ردیف موسیقی سنتی ایرانی مجموعه ای است از دستگاه ها، نغمات و آوازهایی که در طول تاریخ نسل به نسل گردیده و به دست ما رسیده است.
از سوی دیگر، اشتیاق و ضربات این موسیقی ریشه در روح باستانی و حماسی ایرانیان دارد که شنونده را به حرکت و تلاش وامیدارد. قبل از معرفی مجله خبری موسیقی ایرانی، باید واقعیتهایی را در نظر بگیریم. موسیقی هر کشوری مانند آینهای است که میتوان موقعیت اجتماعی، تغییر و افول آن جامعه را در آن دید. هنرهای زیبا احساسات و اخلاقیات مردم و ملّتها را نشان میدهند و از آن جایی که ملّتها، ترجیحات گوناگونی دارند، هنرهای آنها نیز با هم متفاوت است. لازم به ذکر است که میتوانید با مراجعه به فروشگاه نت به نت، خرید سه تار و سایر سازهای موسیقی سنتی و همچنین خرید لوازم جانبی موسیقی را انجام دهید و نوازندگی را با ابزارهای حرفه ای انجام داده و از نوازندگی لذت ببرید. موسیقی سنتی ایرانی از دوازده مقام تشکیل شده است که در میان آنها، هفت مقام مستقلتر از سایر مقامها هستند و دستگاه نامیده میشوند.
دستگاه های موسیقی سنتی
از آن جایی که این نوع موسیقی بر تفکرات مردم شهری کمتر تاثیر میگذارد، طبیعیتر است و بیشتر به موسیقی اصیل و قدیمی ایرانی نزدیک است. آوازها در واقع معیاری برای نظام فکری، فرهنگ و تمدن یک کشور ایجاد میکنند. بعد از تاسیس دارالفنون و استخدام مدرسان اروپایی و مربیان موسیقی، موسیقی ایرانی شکل تئوریک و علمی به خود گرفت. انتشارات دارالفنون کلاسهای تئوری موسیقی را برگزار کرد که در آن اساتید اروپایی به دو زبان فرانسه و فارسی تدریس میکردند. البته شواهد تاریخی نشان میدهد که نادرشاه به موسیقیدانان علاقهمند بوده اما موسیقیای که در این دوران نواخته میشد اصیل و سنتی نبود و هدف اصلی آن تفریح و خوشگذرانی بود.
چهارمضراب ابوعطا حسین علیزاده – نگار بوبان
از آن جایی که در ایران گروههای قومی و فرهنگهای مختلفی وجود دارد، این نوع موسیقی انواع مختلف گفتار و مثالهای ملودی را دارد. برای مثال، موسیقی مردمی آذربایجان، گیلان، خراسان، بختیاری، کردستان، شیراز و بلوچستان نه تنها از نظر ملودی بلکه از نظر لهجه نیز بسیار متفاوت هستند. در دوران قاجار، موسیقی در ابعاد مختلف از جمله ابعاد مذهبی پیشرفت کرد.
پس از آن برای حرفه ای نواختن به سراغ آموزش حرفه ای موسیقی و آموزش خصوصی موسیقی بروید و مهارت خود را نزد استاد موسیقی بسنجید و همچنین از تکنیک ها و مهارت های استاد موسیقی نیز بهره ببرید. بنابراین معنی واژه ی کلاسیک در ارتباط با یک قطعه ی مشخص یا اصولاً مقوله ی آهنگسازی می تواند کاملاً با معنی آن در رابطه با سبک یک دوره از تاریخ موسیقی متفاوت باشد. با چنین برداشت مشابهی می توان گفت که ” پالسترینا” آهنگساز قرن شانزدهم, قرن ها به عنوان نمونه ی کلاسیک موسیقی کلیسایی مد نظرقرار داشته و آثارش مدل اصلی برای دیگر آهنگسازان بوده است .
موسیقی سنتی در ستون نویسندگان