موسیقی اصیل ایرانی که به موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک فارسی نیز معروف است، شامل دستگاه (سیستم موسیقی متن) آواز و ملودی است. جالب است بدانید که این نوع موسیقی از قبل از دوران مسیحیت وجود داشته و به صورت سینه به سینه به ما ایرانیان رسیده است. کتاب هفت دستگاه و پنج آواز مجله خبری موسیقی برای سنتور، آوانگاری و تدویناستاد محمود کریمی است که برای سنتور راست کوک توسط ارفع اطرایی تنظیم و گردآوری شده است. در تنظیمکتاب هفت دستگاه و پنج آواز موسیقی ایرانی برای سنتورقصد مهم آشنایی کامل با یکی از اصیلترین و زیباترین حالات گوشههاست، اصالت و روند ملودی فدای مضرابنوازی نگردیده و چنان که صحیح نواخته شوند حالات آن کاملا قابل تطبیق با اصل اجراهاست. کتاب حاضر، علاوه بر آوانگاریها، شامل دو مقدمهی کوتاه و یک جدول نشانگر کوکهای معمول در نوازندگی سنتور نیز میباشد.
- آکادمی موسیقی سرنا با هدف آموزش آکادمیک با شیوه ای نوین از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود و برای دستیابی به این مهم سعی نمود بستری فراهم کند تا علاقمندان به موسیقی بتوانند در جهت رشد و اعتلای هنر والای موسیقی قدم بردارند…
- اغلب آنها در محدوده یك دانگ و گاهی دو دانگ، ساخته و پرداخته میشوند.
- دیکشنری آموزشی بیاموز، یک دیکشنری آنلاین و رایگان است که با هدف استفاده زبان آموزان زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسه طراحی شده.
- درحالیكه با اعضای فامیل دیگر ممكن است شباهت كمی داشته باشند و یا هیچ شباهتی نداشته باشند، ضمن اینكه تمام فامیلها در منطقه یا شهری به نام «موسیقی ایران» زندگی میكنند.
- نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» ۱۲ بهمن ماه جاری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود.
حسامالدین سراج از خوانندگان شاخص موسیقی ایرانی چندی پیش بود که با همراهی تعدادی از نوازندگان مطرح آلبوم «شکوه وطن» را پیش روی مخاطبان قرار داد. پارسا خائف از خوانندگان جوان موسیقی ایرانی و یکی از هنرمندان برگزیده برنامه استعدادیابی عصرجدید با هدف کمک به زلزله زدگان شهرستان خوی کنسرت خیریهای را در تبریز برگزار میکند. از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی درایران باستان میتوان به « باربد» ؛ « نکیسا» و « رامتین » اشاره کرد.
دانلود آهنگ میلاد بابایی دیوونم کرد رفت
در موسیقی ایرانی به مجموعهی دو دانگ پیوسته كه یك پردهی اضافی را هم به دنبال خود دارند، دور كامل گفته میشود. ولی آهنگهای ایرانی برای جلوه گری، همیشه نیاز به یك دور كامل یا گام ندارند. اغلب آنها در محدوده یك دانگ و گاهی دو دانگ، ساخته و پرداخته میشوند. البته در موسیقی ایرانی معاصر گاه نغماتی به گوش میرسد كه از محدودهی یك گام فراتر میروند. دستگاه شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی است که همانطور که از نام آن پیداست به موسیقی هایی که پر از شور و انرژی باشد گفته می شود و خیلی از موسیقی هایی که در هنگام جشن و پایکوبی می شنوید در این دستگاه موسیقی ساخته شده اند. نمونه ای از این دستگاه شور آلبوم یاد ایام استاد شجریان و به خصوص خود تصنیف یاد ایام است.
مجموعه مقالات «فراسوی نغمه ها» از محمدرضا عزیزی منتشر شد
آواز در موسیقی ایرانی غالباً یا یک ساز تنها، همراهی می شود، گاهی با مجموعه ای از نوازندگان همنواز و گاه بدون همراهی ساز. یکی از تفاوت های اصلی موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غربی، استفاده از ریزپرده ها در موسیقی ایرانی است. موسیقی سنتی ایرانی ایرانی مجموعه ای از آهنگ هایی است که طی قرن ها در این کشور ایجاد شده و نشان دهنده اخلاق ایرانیان است. از یک طرف، ظرافت و شکل خاص موسیقی ایرانی شنوندگان را ترغیب می کند تا به دنیای غیرمادی فکر کنند و به آرامش برسند. از طرف دیگر، شور و ضرب و شتم این موسیقی ریشه در روحیه باستانی و حماسی ایرانیان دارد که شنونده را به حرکت و تلاش سوق می دهد.
دستگاه موسیقی چهارگاه موسیقی مختص صبح هاست که با شنیدن آن سرحال و پر انرژی خواهید شد و یا می توانید در هنگام خمودگی و کسالت این موسیقی را گوش کنید تا حسابی سرحال شوید و معجره موسیقی را تجربه کنید. ضربی، قطعه ریتمیکی است که فرم آزاد دارد و ملودی های آن براساس حرکت ملودی گوشه ها شکل می گیرند. معمولاً ضربی بنابه ذوق و سلیقه نوازنده یا خواننده به صورت بداهه اجرا می شود. پیش درآمد، همانطور که از نامش پیداست، قطعه ای است که پیش از درآمد اجرا می شود.