گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شدهاست؛ یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و جای مقامهای چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت. از دورهٔ ناصرى به بعد نیز با تأثیرپذیرى از فرهنگهاى دیگر، موسیقی قدرت خلاقهٔ بهترى یافت و دوران تازهاى آغاز شد. با شروع قرن بیستم بهدلیل تأثیرات غرب، موسیقى به میان مردم آمد و رونق تازهاى از جهت آموزش و پژوهش به وجود آمد. در اوایل دههٔ ۱۹۳۰ هنرستان عالى موسیقى در تهران تأسیس شد و آموزش غربى مبنا قرار گرفت. در کنار آن موسیقى سنتى ایران طى کنسرتهایى با تلاش علىنقى وزیرى برپا شد.
مطالب آموزشی
طبق این تحقیق نورون های افراد اکتسابی بوده و بر اثر گوش دادن به موسیقی های کلاسیک و آرام به وجود می آید. در حالت کلی گوش دادن به هر موسیقی که برای فرد لذت بخش باشد میتواند سبب تولید نورون ها در قسمت صوتی مغز شود. از دیگر نشانه های موجود از موسیقی سنتی در گذشته میتوان به وجود سفال هایی در تپه های سیلک کاشان اشاره کرد که روی آن ها نشانه هایی از پایکوبی و دست افشانی وجود دارد. نوعی از موسیقی است که در دههی ۵۰ آغاز شده و آنچه در این مجموعه قرار میگیرد به طول معمول برای گروه بزرگی از افراد جذاب است. با وجود آمدن صفحههای پلاستیکی در دهه ۳۰ تا ظهور دیسک یا cd در دهه ۸۰ موسیقی ضبط شده است.
- در دورۀ سلوکیان تنها نکتۀ حائز اهمیت این می باشد که پادشاهان سلوکی موسیقی یا ادبیات یونانی را در ایران رواج داده اند و از این رهگذر تأثیر متقابل عمیقی بین موسیقی ایران و یونان پدید آمد.
- هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شدهاست و معمولاً بدین شیوه ارائه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار میرسند، سپس با فرود به گوشههای پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان میرسانند.
- در دوران پهلوی، بنیاد های فرهنگ غربی وارد موسیقی ایرانی شد و شکلهای جدیدی از موسیقی متولد شدند.
- دستگاه همایون یکی از دستگاههای بسیار غمانگیز است که حتی میتوان گفت از دشتی هم اندوه ناک تر است!
دانلود آرشیو رادیویی قدیمی موسیقی ایرانی مجموعه ایی کامل از برنامه هایی با نام موسیقی ایرانی که سال ها پیش … در واقع یک مدرس خوب و کار بلد می تواند مفاهیم مربوط به مبانی موسیقی سنتی، تئوری موسیقی، تکنیک ها و مهارتهای خاص نوازندگی را به درستی به هنرجو انتقال دهد. اگر در انتخاب مدرس یا استاد خود دقت لازم را نداشته باشیم، امکان دارد از همان ابتدا، مسیر یادگیری ما به بیراهه رود و بعد از مدت زمانی با فهمیدن این موضوع، دلسرد شده و قید یادگیری را برای همیشه بزنیم. این نکته را به یاد داشته باشیم که نوازندگی با هیچ سازی را نمی توان به شکل خود آموز فرا گرفت، چرا که یادگیری نوازندگی زیر نظر یک استاد با تجربه اجتناب ناپذیر است. آوازها متعلقات یک دستگاه به حساب می آیند و شباهت زیادی به دستگاه مادر خود دارند و از نظر فواصل با دستگاه اصلی یکسان هستند. تفاوت آنها با دستگاه های اصلی بیشتر در نت های پایه و ایست می باشد که بر درجات مختلف دستگاه اصلی گردش می کنند.
انواع مضراب سه تار برای نواختن
میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله این موسیقی را به شکل مثالهای ملودیک دستهبندی کردند. این دستهبندی امروزه به نام “ردیف موسیقی” در فارسی شناخته می شود. این خواننده جوان کشورمان از سال 85 حضور در دنیای موسیقی را آغاز کرد و به دلیل علاقه زیادی که به مکتب آواز اصفهان داشت شروع به تمرین با اساتید به نام این حوزه کرد و جوایز متعددی را در دنیای موسیقی کسب کرد. اگرچه اغلب او را به عنوان خواننده مجله خبری موسیقی می شناسند اما از او به عنوان مرد هزار چهره موسیقی هم یاد میشود که آثاری در زمینه موسیقی تلفیقی و پاپ هم در کارنامه هنری اش به چشم میخورد. موسیقی سنتی یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی است که طرفداران زیادی دارد.
اگر طرفدار همیشگی موسیقی سنتی هستید پیشنهاد میکنیم زمانی که صبحها بیدار میشوید و احساس خستگی و کسلی میکنید آهنگ ساخته شده در دستگاه چهارگاه را گوش دهید تا انرژی شما بیشتر شود. حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوریهایی راجع به آن بدانید! به عقیده ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا حتی یک ایرانی بهتر است با موسیقی کشورمان و برخی تئوریهای آن آشنا باشیم.
۲.انتخاب نوع آموزش (مجازی یا حضوری)