موسیقی هر منطقه در واقع روحیات و احساسات آن منطقه را نشان میدهد. موسیقیهای منطقه خواف معمولا درباره کار و فعالیت، جنگ و دلاوری، عشق، معرفت و… در ادامه به بررسی سه مورد از انواع موسیقیهای معروف شهر خواف میپردازیم. ایران عزیز ما، کشور فرهنگها و آداب رسوم غنی است که میتواند از طریق پرداختن به موسیقی محلی که خود شاخهای از فرهنگ بومی است، توجه گردشگران بینالمللی به خود جلب کند.
پیدایش موسیقی مردم پسند در ایران – نشر ماهور
کلیه کالاهایی که در شهر موسیقی عرضه میشوند اصلی بوده و به هیچ عنوان کالای کار کرده و یا غیر اصلی در فروشگاه شهر موسیقی به فروش نمیرسد. شکل دیگر از موسیقی محلی بوشهر محسوب میشود که معمولا در عزا و جشن عروسی اجرا میشود. آوازهای گروه اول در دشتستان تنگستان در مناطق دشتی که وطن اصلی این موسیقی است رواج دارد و شروه نامگرفته است. آوازهای معروف و رایج در بوشهر مثل دشتی محلی، سربانی، لری، دشتستانی بیدگانی و عناوین دیگر است. گروه دوم آوازهای مذهبی آوازهایی است که متر مشخص دارد و بیشتر کوتاه و اجمالی است که ملودی در این سبک صورت صدای طولانی تغییر شکل میدهد.
خرم آباد- یکی از برنامه هایی که در نوروز امسال مورد استقبال پرشور مسافران نوروزی لرستان قرار گرفت اجرای موسیقی محلی در این استان بود. خرمآباد- اجرای موسیقی محلی در محوطه قلعه تاریخی «فلک الافلاک» استقبال مسافران نوروزی را به همراه داشت. این موسیقی در محافل دوستانه بوشهریها بهخصوص در شبنشینی و گردهمایی آنها خوانده میشود.
فروشگاه شهر موسیقی مرکز پخش کتبموسیقی محلی
اگر میخواهید با آداب و رسوم جالب مازندرانیها آشنا شوید، مطلب زیر را تا انتها بخوانید. موسیقی سازی هم از جمله قدیمیترین قطعههای موسیقی مازندرانی است که مربوط به نوازندگی دامداران میشود. کمرسری و میش حال نام برخی از این قطعهها هستند که با ساز (لَلِوا) نواخته میشوند. دهل، نقاره، لَلِوا، دسرکوتن، دوتار، کمانچه و دشتلاکی از معروفترین سازهای موسیقی مازندرانی از نوع بدون کلام هستند. وقتی زبان از گفتن کلمات قاصر شود، این موسیقی است که به کلمات معنا میبخشد. البته چه زیباتر میشود که این موسیقی، همان موسیقی محلی و بومی سرزمین مادریمان باشد.
شروه یعنی صدا و نغمه آرام و بانگ است و این نوع موسیقی احترام ویژهای دارد. تعدادی از سازهای معروف این منطقه عبارتاند از سنج، دمام، بوق، نی، انبان، عود، نی جفتی، ساز لیوا بوشهری و دهل است. مسئله جالبی که در این منطقه وجود دارد این است که به هرکسی اجازه داده نمیشود که در هر منطقه از این سازها برای مراسمهای خاص استفاده کنند. سازهای کوبهای مثل تومبا و تمپو برای استفاده موسیقیهای شاد و ریتمدار مجله خبری موسیقی جنوبی و بوشهری بسیار مورداستفاده قرار میگیرد. موسیقی سنتی استان مازندران به دو دسته آوازی (کلام) و سازی (بدون کلام) تقسیم میشود.موسیقی آوازی خود دارای سه بخش حماسی، تغزلی و آیینی است. حماسی که از معروفترین آنها میتوان به موسیقی حماسی منطقه سوت یا سورت، با قدمت چند صد ساله آن اشاره کرد، تغزلی که با موضوع عشق، دلدادگی و طبیعت است و آیینی که مربوط است به نواهایی که در نوروز و تعزیه میشوند.
- قطعه زیبای “رعنا” یکی از همین قطعات محلی است که به احتمال زیاد نسخه اصلی آن را با صدای فریدون پوررضا یا نسخه بازخوانی شده آن را توسط گروه رستاک، شنیدهاید.
- اغلب فرهنگهاى پيشرفته علاوه بر موسيقى به اصطلاح سنتى خود، داراى موسيقى ديگرى نيز هستند که به آن موسيقى محلى گفته مىشود.
- مستند «دیوران» در اولین حضور بین المللی خود منتخب بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم اسلو در کشور نروژ شد.
- خرمآباد- اجرای موسیقی محلی در محوطه قلعه تاریخی «فلک الافلاک» استقبال مسافران نوروزی را به همراه داشت.
- سازهای مخصوص موسیقی کتولی شامل نیکتول، کمانچه، شمشاد، سورنا، دهی کتول و دایره است.