انواع بتن و کاربردهای آن ها ستوده بتن

انواع بتن بر اساس نوع ساختار و مصالح به کار رفته، روش ساخت، طرح اختلاط، نوع واکنش هیدراسیون شناخته شرکت قالب بتن می­شود. وزن ویژهٔ بتن به دو گونه حقیقی (با کم کردن خلل و فرج آن) و ظاهری (حجم ظاهری آن) بررسی می‌شود و از این دید بتن را در سه دسته بتن معمولی، بتن سبک و بتن سنگین گروه‌بندی می‌کنند. بتن مگر معمولاً جهت پاکسازی کف و اجرای دقیق تر فاصله گذاری آرماتورها از کف اجرا می‌شود بنابراین باید دقت شود که سطح تمام شده آن تمیز و یکنواخت باشد تا آرماتوربندی بهتر انجام شود.

  • از آنجا که پیش تنش شامل جک‌ ها و تجهیزات کششی است، بتن پیش تنیده نیز در کارخانه‌ها تولید می‌شود.
  • این تغییرات ابتدا در نیمه دوم قرن نوزدهم در مراکز علمی توسط افزونه های شیمیایی، بررسی شد و پس از آشنایی با ترکیبات و فرآیند هیدراتاسیون پس از گذشت مدتی به صورت کاربردی در صنعت مورد استفاده قرار گرفت.
  • این بتن دارای دوام کم می باشد که در استفاده از آن، مشکلاتی ایجاد می نماید.
  • از جمله از مواد افزودنی بتن می‌توان از ژل میکرو سیلیس میکروسیلیکا ژل سیلیکافیوم نام برد همچنین گروت انواع روان‌کننده‌ها فایبر نیز از انواع افزودنی بتن می‌باشند.
  • در ادامه، به معرفی انواع مختلف افزودنی‌ها و تاثیر آن‌ها بر روی خواص بتن می‌پردازیم.
البته در این حالت میزان حباب ساز به کار رفته نسبت به حالت معمولی بیشتر خواهد بود. پیش از اجرای بتن ریزی باید از کیفیت بتن مورد نیاز برای سازه اطمینان حاصل کرد. اجزای سازنده‌ی بتن باید با درصد دقیقی ترکیب شوند تا مشکلی برای آن پیش نیاید؛ چرا که کم و زیاد بودن هر کدام از اجزا می‌تواند دردسرهای فراوانی را برای سازندگان و ایمنی سازه‌ به وجود بیاورد. بتن از ترکیب موادی مثل شن و ماسه، سیمان، سنگ‌آهک، آب و مواد شیمیایی دیگر ساخته می‌شود. معمولا سنگ‌دانه‌ها سه چهارم حجم بتن و ملات سیمان و آب، یک چهارم حجم آن را تشکیل می‌دهند.

اجرای ستونها

این تفاوت‌ ها کوچک هستند اما در خریدهای بالا خود را کامل نشان می‌ دهند. از جمله بخش های مهم کار ساختمان سازی، ساخت سقف و ستون بتنی و فلزی، نازک کاری و سفت کاری است. قیمت ها و هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان به تفکیک هریک از مراحل کار ساختمان سازی و به تومان است. بتن‌های الیافی از الیاف فولاد با قطر 10 تا 20 میکرون و طول 10 تا 50 میلی‌متر ساخته می‌شوند.

انواع بتن و کاربردهای آن ها ستوده بتن برای سطوحی که با آفتاب تماس ندارد از قیرهای شل مانند قیر ۶۰×۷۰ استفاده می‌کنند. به این ترتیب روی پی را با یک لایه قیر و سپس گونی و دوباره یک لایه دیگر قیر می‌ریزند. باید توجه داشت چنانچه بیش از حد لزوم به قیر حرارت بدهند قیر می‌سوزد. علائم قیر سوخته آن است که رنگ آن قهوه‌ای بوده و خاصیت چسبندگی ندارد در صورتی که قیر معمولی دارای رنگ مشکلی براق بوده و خاصیت چسبندگی دارد. نظیر گاری حمل بتن می‌باشد با این تفاوت که دارای موتور متحرک است و با آن می‌توان تا فواصل بالنسبه دورتری بتن را حمل کرد.

در شرایطی که این کار ممکن نباشد حداقل زمان عمل‌آوری بتن نباید کمتر از ۲ روز باشد. از طرفی دیگر، سقف‌ها و ستون‌های موجود در سازه هم نیاز به قالب بندی و آرماتور دارند. پیش از شروع بتن ریزی سقف، آرماتوربندی تیرچه و بلوک انجام می‌شود.

طرح اختلاط بتن شاتکریت

یکی از انواع متداول سقف های بتنی، سقف های تیرچه و بلوک می باشند. طرح و اجرای آسان تر و صرفه ی اقتصادی، فلسفه ی اصلی رجوع به سقف های تیرچه و بلوک می باشد. بنابر این به دلیل مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری، بسیار خوب هست ولی در برابر نیروهای کششی کم می باشد، در قطعات بتن مسلح، نیروهای کششی به طور عمده توسط آرماتورهای فولادی تحمل می گردند.

افزودنی‌های شیمیایی بتن[ویرایش]

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار