طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک پزشکی

بلکه یک دکوراسیون صحیح و اصولی عملکردها و کارایی افراد را در محیط درمانی افزایش می دهد و در نهایت منجر به رضایت دوسویه، هم برای پزشکان و کادر درمانی و هم مراجعان می شود. یکی از از دارای ترین ویژگی هایی که هر معمار بایستی داشته باشد، درایت کامل به مباحث گوناگون این حوزه و داشتن دیتاها صحیح درباره آن ها است. این امر موجب تحریک سیستم عصبی افراد شده و عواقب ناخوشایندی را به همراه میاورد. افراد در مطبها و کلینیکها گاهی مجبور میشوند حتی چند ساعت منتظر بمانند بنابراین حس و حال فضا و نحوه چیدمان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آگاهی از این موضوع کمک شایانی به طراحان دكور كلينيک کرده است تا فضا داخلی هر مکانی را به محیطی مسرت بخش برای ساکنانش مبدل سازند. ممکن است تصور کنید این نکته کاملا ساده و بدیهی ست، اما اگر سری به مطب پزشک متخصص زنان و زایمان بزنید و صندلی های سخت فلزی را که بانوان باردار بایستی ساعات طولانی بر روی آن منتظر بمانند مشاهده کنید، یا در مطب پزشکان ارتوپد، شاهد پله های بلند و صندلی های کوچکی باشید که افراد سالم هم نمی توانند از آن ها به آسانی استفاده کنند، ملتفت خواهید شد که همین اصل کاملا ساده تا چه حد مورد بی توجهی قرار گرفته است!

ذکر این نکته نیز ضروري است که نباید یک رنگ خاص، صرفا به دلیل خاصیت آرامش بخشی یا هیجان آن، بیش از حد معمول مورد استفاده قرار گیرد، رنگ ها می­توانند در رفاه جسمی و فیزیکی ما موثر واقع شوند. طراحی فضای سبز و استفاده از گیاهان در فضای اصلی آن را به یک شی مهم تبدیل کرده است و از به کار بردن آن در محیط طراحی نباید غافل شد.توصیه می شود در فضای مطب به اندازه ی کافی از گیاهان استفاده کنید زیرا علاوه بر انرژی آن ها باعث ضد عفونی شدن مطب می شوند. سعی کنید برای فضای انتظار از مبلمان راحت استفاده کنید. بدین صورت که هم نمای بیرونی داروخانه حس دعوتکنندگی و فضای امن رو برای مادران فراهم کند که هر آنچه نیاز دارید در داروخانه مهیاست و انواع پلههای راحت و رمپ در طراحی فضای بیرونی در طراحی دارخانه در نظر گرفته شود و هم اینکه در طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای راحت از جمله مبلمان راحت و جذاب و حتی کودکانه، دیزاین کودکانه و شاد و المانهای بهداشتی و سلامت در این زمان در نظر گرفته شود.

به عنوان طراح، بارها و بارها از نزدیک شاهد طراحی دکوراسیون مطب پزشکی و فضاهای درمانی بوده ایم که هیچ یک از اصول و قوانین چیدمان و دکوراسیون داخلی در آن ها اجرا نشده است. علاوه بر سادگی خصوصیت هایی چون صاف، صیقلی، براق و واضح را بوفور در سبک مدرن شاهد هستیم. هنگامی که خانمهای باردار یا بیمار و همراهشان به مطب مراجعه میکنند، باید فضایی آرامشبخش و مدرن برای آنان در نظر بگیریم. وقتی بیمار وارد فضای دندانپزشکی یا بخش درمان میشود، تمامی این یونیت ها را به صورت یکپارچه میبیند و یک فضای بزرگی را تجربه می کند. یک طراحی پلان استاندارد با توجه به نوع مطب و فضای ساختمان می تواند مراجعین مطب را افزایش بدهد. با این کار یک حس درست و به درستی به آنان منتقل میشود. به طوریکه در لغت نامه دهخدا به رشته و تخصص در آذین بندی اصطلاحا طراحی دکوراسیون گفته میشود. جواب این سوال پیچیده نمیباشد و در حالت کلی می اقتدار گفت، به کسانی که علم و هنر چیدمان و هماهنگ سازی وسایل و موادتشکیل دهنده موجود در یک گوشه و کنار را اهمیت تحصیلات آکادمیک و تخصصی کسب کرده اند، طراح داخلی گفته میشود.

یکی از مسائلی که در طراحی مطب پزشک زنان ضروری به نظر میرسد طراحی یک فضای خصوصی برای مادران شیرده است. اتاق درمان باید به خوبی از فضای انتظار تفکیک داده شده و شرایط آکوستیکی مناسبی نیز داشته باشد. طراحی دقیق و مناسب، ابزاری است که میتواند ارتباط بسیار خوبی بین بیمار و پزشک و کادر درمانی برقرار کند. در طراحی مطب نور و رنگ فاکتور های بسیار مهمی هستند که استفاده صحیح از آن ها میتواند روحیه بسیار خوبی به کادر درمان (پزشکان و پرستاران) و بیماران و همراهان آن ها بدهد . نور ها نیز عامل بسیار مهمی در طراحی مطب هستند . یکی از مواردی که در سال های اخیر بسیار به چشم میخورد ، طراحی مطب دندان پزشکی است .

در طراحی مطب همواره باید دقت کرد که رنگ هایی استفاده شود که از نظر علم طراحی داخلی ، خنثی و یا آرامش بخش باشند . بنابر این باید در طراحی داخلی و دکوراسیون مطب دقت بالایی داشته باشیم تا بهترین مناسب ترین دکوراسیون را پیاده سازی کنیم. هر آن چیزی را که برای ورود به شغل طراحی مد و لباس نیاز دارید را به صورت یکجا در این مقاله در اختیار شما قرار میدهیم. بدین ترتیب می توان گفت میزان مرغوب بودن فضای داخلی از یک طرف اثر گذاری مستقیمی بر طریق انجام فعالیت­های ما در آن دارااست و از طرف دیگر نگرش، وضع و شخصیت ما را تحت تاثیر قرار می­دهد. نمی توان بازسازی مطب را امری ساده و پیش پاافتاده در نظر گرفت و از آن در اماکن مختلف با کاربری های گوناگون استفاده نکرد.

برای مثال ، استفاده از رنگ هایی همچون سبز و یا سفید میتواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد . برای مثال طبق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته ، استفاده از نور بسیار زیاد در مطب میتواند آرامش بیماران و یا کادر درمانی شما را تحت تاثیر قرار دهد . پس اگر می خواهید یک ملک برای کلینیک یا مطب خود تهیه کنید، فضاهایی با پنجره های بزرگ و پر نور، در الویت هستند. واحد مناسبی را انتخاب کنید تا بتوانید با حداقل تغییرات در آن به مطب یا کلینیک ایده آل خود برسید. رنگ ها اثر چشم گیری در روحیات افراد می گذارد که این تاثیر گذاری امروزه در طراحی دکوراسیون مطب موجب شده است توجه بیشتری به آنها بشود و در بهره برداری از رنگ ها با توجه به عوامل گوناگونی که وجود دارد رنگ مد نظر را انتخاب کنیم. تاکنون محققان نتوانستند یک روند منسجم با دسته بندی واکنش اغلب افراد در رابطه با رنگ های متفاوت در نظر داشته باشند و در این رابطه اعتقاد دارند که هر فردی ممکن است. پس حتما برای طراحی کلینیک از یک طراح دکوراسیون ماهر استفاده کنید . برای مادرانی که شیر میدهند حتما باید فضای خصوصی در نظر گرفت.

جالبه بدونید در توکیو سیستم ضد عفونی هوشمند مانند یک ربات طراحی شده که کفپوش اماکن رو ضد عفونی میکنه بدون دخالت طراحی داخلی کلینیک پوست و مو انسان. از رنگ هایی مانند سفید ، خاکستری ، آبی یا سبز استفاده کنید و این نکته را توجه داشته باشید که فضای یکنواخت ایجاد نکنید . فضای انتظار برای بیماران دلهره آور ست؛مبلمان راحت میتواند بخشی از این دلهره را کاهش دهد.با توجه به کاربری و متراژ مطب تعداد منطقی مبلمان در نظر بگیرید.تراکم یا در مقابل پراکندگی بیش از حد صندلی ها انسجام فضا را مختل میکند. در همین راستا استفاده از گیاهان و آکواریوم هم برای کاهش اضطراب و پویاتر نشان دادن فضا توصیه میشود. بنابراین طراحی مطب پزشک زنان و همینطور طراحی پلی کلینیک ها و بیمارستان های مرتبط با زنان و زایمان میتواند از نظر فضای داخلی با یک معماری مناسب ، موجب کاهش استرس و رنج بیمار و مراجعهکنندگان و همراهان آنها باشد. مراجعهکنندگان کلینیک های درمانی و بیمارستان های مرتبط با زنان ، مادرانی هستند که گاهی با بیماریهای مختلف دست و پنجه نرم میکنند و یا در انتظار متولد شدن فرزند هستند. نکتهی قابل توجه این است که طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک نباید یاد آور فضای استرس زای بیمارستان برای بیمار باشد.

برای اینکه بتوانید بهترین مرکز کاشت ابرو و بهترین پزشک را انتخاب کنید، باید تمام کارهای زیباجویان قبلی را بررسی کنید و در صورتیکه نتیجه کار زیباجویان قبلی راضی بودید اقدام به کاشت ابرو نمائید. برای داشتن مطب دندانپزشکی مناسب و کاربردی باید به تمامی فضاها به صورت جداگانه و اصولی توجه کرد که در این مطلب ما به تمامی فضاهای یک مطب دندانپزشکی از جمله اتاق انتظار، اتاق کار، محل قرارگیری و نصب یونیت، فضای باز و پنجره ها، انتخاب رنگ، نورپردازی، استفاده از عناصر طبیعی و تمامی اصولی که باید رعایت شود، اشاره میکنیم. به همین دلیل توصیه میکنیم از این رنگ و سایر رنگهای تیره مانند سبز یشمی و … به عنوان مثال باید دسترسی ها و تجهیزات کافی برای زنان باردار مانند آسانسور یا مکانهای مناسبی برای نشستن در نظر گرفته شده باشند. برای نصب یونیت ها و بخش های متعددی مانند اتاق کار پزشک و مشاور، فضاهای لازم برای استریل کردن، اتاق منشی و تمامی جوانبی که در دندانپزشکی استفاده می شود. طراحی مطب دندانپزشکی خود را با اتاق انتظار شروع کنید.در قدم اول لازم است بدانید:فضای مطب شما درخصوص زندگی حرفه ای شما و عملکردتان چه میگوید؟ همچنی اگر در طراحی مطلب از نور کم استفاده شود ، میتواند نا امیدی را در بیماران افزایش دهد و انرژی لازم برای درمان را از پرستاران ، پزشکان و سایر افراد بگیرد .

این استرسها میتوانند استرسها و تنشهای روزانه باشند در کنار این که مسئله بارداری و تمام جنبههای آن خود یک مسئله استرسزا به حساب میآید. شما پزشکان عزیز و علاقه مندان به طراحی داخلی مطب میتوانید از ابتدا، مشاوران و متخصصان معماریال را برای داشتن یک دکوراسیون شیک و زیبا، در کنار خود داشته باشید. در مورد تراکم ابرو نیز همینطور است و شما میتوانید ابروهایی بسیار پرپشت و یا با تراکم موی معمولی بخواهید. این اتاقها باید از تجهیزات متفاوتی برخوردار باشند که بیمار در طی ویزیت یا درمان احساس راحتی کند. و به دلیل استرسی که به بیماران وارد میکند ، روند درمان آن ها را با اختلال مواجه کند .

طراحی قسمت نشیمن نیز باید بهاندازه کافی راحت باشد تا بازدیدکنندگان شما در حین انتظار استراحت کنند. استفاده از کف پوش هایی با رنگ روشن افزون بر اینکه آلودگی را به سرعت نشان می دهد با از بین بردن آلودگی مراجعه کنندگان پاکیزکی را به صورت آشکار مشاهده می کنند. همه روزه افراد زیادی برای عصب کشی دندان ، پر کردن و یا ایمپلنت به آنجا مراجعه می کنند . مقدار امنیت، صمیمیت، شعف و هیجان و ادب موجود در یک فضا را می قدرت اهمیت راهکارهای مطلوب تشدید یا این که تضعیف کرد. طبیعتا چنین فضایی بسیار مطلوب تر خواهد بود و شکی در آن نیست. باید بگوییم که بحث زیبایی شناسی در طراحی کلینیک پوست و مو بیش تر جهت زیباتر دیده شدن فضا اهمیت دارد و به عنوان یک عنصر استراتژی بازایابی به حساب می آید. یکی از عواملی که در تاثیر گذاری رنگ ها بسیار مورد اهمیت می باشد نوع مطب است، قطعا تم رنگی دکوراسیون مطب زیبایی با دکوراسیون مطب اطفال تفاوت چشمگیری دارد که در هنگام انتخاب رنگ به آن توجه باید کرد. رنگ مبلمان و دکوراسیون را در اتاق انتظار در نظر بگیرید و متناسب با آن رنگ دیوار را انتخاب کنید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار