موسیقی سنتی ایرانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | kpopflowers

کلیه حقوق این تارنما برای سایت موسیقی ایرانیان محفوظ می‌باشد و هرگونه اقتباس یا برداشتی بدون ذکر ماخذ مجاز نیست. همچنین ما نیز به موسیقی سنتی ایرانی اهمیت میدهیم و در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج (سازنو) به آموزش آن می پردازیم. از استاتید بزرگ موسیقی سنتی ایرانی می توان به درویش خان، استاد ابوالحسن صبا، استاد حسن کسائی، فرامز پایور، محمد رضا شجریان، استاد جلیل شهناز، روح الله خالقی، استاد علی نقی وزیری، غلامحسین بنان و دیگر اساتید اشاره کرد. همان طور كه در شكل ملاحظه می‌شود یك پرده اضافی به دو دانگ پیوسته «سل ـ لا ـ سی ـ دو» و «دو ـ ر ـ می ـ فا» چسبیده و به نوعی دو دانگ مربوطه را تكمیل كرده است. یعنی بسامد نت «سل» در پرده‌ی تكمیلی درست دو برابر نت «سل» ابتدای دانگ اول است.

معرفی ساز انگشتی یا کالیمبا

اگر مجری موسیقی ایرانی ـ چه خواننده و چه نوازنده ـ بخواهد از دستگاهی به دستگاه دیگر برود، در واقع از دانگ‌های مشترك بین دو دستگاه استفاده می‌كند و سپس به دانگ اختصاصی آن دستگاه فرود می‌آید. هنگام تغییر دستگاه به ‌طور طبیعی اندازه فواصل با استفاده از نشانه‌های جانبی تغییر می‌كند و معمولاً نت شاهد نیز عوض می‌شود. تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان (با شماره مجوز از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.

http://applemobileshop.ir

آهنگ های شادی که روح شما را جلا می دهد جزو دستگاه موسیقی ماهور است که یکی از دستگاه های گسترده مجله خبری موسیقی می باشد که حال و هوای کاملا شادی دارد. موسیقی ایرانی – مجموعه آثار رادیویی شجریان شماره گذاری برای رعایت نظم انجام شده و هیچ دلیل دیگه ای ندارد…. سه عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران با انتشار متنی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انتشار اظهارات علی اکبر رائفی‌پور درباره موسیقی در فضایی مجازی، واکنش نشان دادند.

دانشگاه های برتر رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در ایران

شهرام ناظری خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی با هدف حمایت از زلزله زدگان شهر خوی در نمایشگاه نقاشی «موج‌های خفته» حضور پیدا کرد. پارسا خائف از خوانندگان جوان موسیقی ایرانی با هدف کمک به زلزله زدگان شهرستان خوی کنسرت خیریه‌ای را در تبریز برگزار می‌کند…. شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی، حمید سعیدی، آهنگساز و صهبا امینی آهنگساز برنده جایزه موسیقی گرمی شدند. دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از بررسی «بیانیه راهبردی موسیقی» در جلسه آتی این مجموعه طی روزهای پیش رو خبر داد.

علیرضا افتخاری

لازم به ذکر است امتیاز ردیف استاد کریمی آن است که محدودیت در روند اجرای ملودی‌ها، که غالبا در تغییر پوزیسیون‌های سنتور مشکلاتی ایجاد می‌کند، را ندارد و گردش ملودی‌ها فدای گردش آسان مضراب‌ها نمی‌گردد و حالات و کیفیت خاص هر گوشه به آزادی نشان داده شده است. این ردیف با در نظر گرفتن سلیقه و ذوق خاص حافظین آن، حاج آقا محمد ایرانی، عبدالله خان دوامی و محمود کریمی بسیار غنی است و چون گوشه‌ها همراه با شعر است، و اصل حداقل یک خط شعر و یک تحریر در هر گوشه‌ای رعایت شده، فراگیری و حفظ کردن آن آسان‌تر شده است. یعنی می‌تواند از هر گوشه‌ای آغاز شود و ریتم‌های مختلفی هم داشته باشد. قطعه از فرم‌های جدید آهنگسازی موسیقی ایرانی است كه در یكصد سال اخیر به كار می‌رود (نمونه 6).

  • محمدرضا عزیزی؛ از پژوهشگران عرصه موسیقی طی روزهای گذشته مجموعه مقالات پژوهشی خود را با نام «فراسوی نغمه‌ها» پیش روی مخاطبان قرار داد.
  • حركت می‌كند، بر اثر آن موسیقی تولید می‌شود و چنانچه نوع حركت انگشتان دست روی دسته‌ی ساز تغییر كند، فضای موسیقایی هم دگرگون می‌شود كه اصطلاحاً می‌گویند، دستگاه عوض شد.
  • در موسیقی ایرانی به مجموعه‌ی دو دانگ پیوسته كه یك پرده‌ی اضافی را هم به دنبال خود دارند، دور كامل گفته می‌شود.
  • همان طور كه در شكل ملاحظه می‌شود یك پرده اضافی به دو دانگ پیوسته «سل ـ لا ـ سی ـ دو» و «دو ـ ر ـ می ـ فا» چسبیده و به نوعی دو دانگ مربوطه را تكمیل كرده است.
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار