پرونده مفصل رویترز درباره جاسوسان «دورانداختنی» سی‌آی‌ای در ایران

پرونده مفصل رویترز درباره جاسوسان «دورانداختنی» سی‌آی‌ای در ایران

به او قول آموزشی داده نشده تا چگونه از لو رفتن اجتناب کند و حتی به او راه محرمانه‌ای برای تماس با آن افسر سی‌آی‌ای داده نشده. او گفته که افسر خواسته تا آقایی از ارتباطات خانواده‌اش استفاده کند و درباره سپاه قدس اطلاعاتی مانند نام، شماره تلفن و نشانی فرماندهان ارشد را جمع کند. در راس هرم آن‌چه سی‌آی‌ای آن را «استخدام کامل، دارایی گزینش‌شده» می‌بیند قرار دارد؛ این افراد مقام‌هایی در درجات بالای دولتی دارند یا دانشمندان هسته‌ای‌اند که دسترسی مستقیم و مداوم به اسرار مهم دارند. مدارک آنلاینی که مورد تحلیل قرار گرفتند نشان دادند میزبانی وب‌سایت‌ها اغلب فله‌ای و ده‌تا ده‌تا و از یک ارائه‌دهنده اینترنتی یکسان و روی یک سرور خاص خریداری شده جاسوسی چیست بود.

  • تهدیدهایی را که از راه تبلیغات اجرا می‌شوند می‌توان با نصب یک مسدودکننده تبلیغ در مرورگر برطرف کرد.
  • به همین ترتیب اگر نگران نرم‌افزار جاسوسی هستید باید از شکستن قفل گوشی‌های اپل و روت کردن گوشی‌های اندروید خودداری کنید.
  • حسن بن علی نظام الملک، سیاستنامه، ج۱، ص۸۷ ـ۱۰۱، چاپ محمد قزوینی و مرتضی مدرس چهاردهی، تهران ۱۳۴۴ ش.
  • بر اساس تحقیقات سایبریزون، گروه مهاجم ایرانی از تروجانی پیشرفته به نام «شل‌کلاینت» استفاده می‌کند که تا به حال ناشناخته بود.
  • این شرکت گفته است که این تنها بخشی از یک کارزار تمام عیار اطلاعاتی ایران است که قربانیان خود را با دقت بالا انتخاب می‌کند.
  • از بخت خوش کسانی که به تماشای فیلم‌های اکشن در مورد جاسوس‌های زن علاقه دارند، در سال‌های اخیر فیلم‌های بسیار خوبی در این ژانر با تمرکز بر شخصیت‌های جاسوس زن ساخته شده است.

رمان کلاسیک جاسوسی دیگر در مورد سفر با یک قایل بادبانی به سواحل شمالی آلمان برای کشف برنامه حمله به انگلیس است. شرکت سایبری سلبریت رژیم صهیونیستی یک فناوری هک تلفن همراه به پلیس اوگاندا فروخته است. دادگاه مسکو یک شهروند روس را به دلیل به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده به طور غیابی محاکمه کرد. جدای از ادعاهای مسئولان واتساپ درباره عدم جاسوسی این نرم افزار و ارتباط آن با رژیم صهیونیستی، بررسی چند نمونه موردی می تواند واقعیت قضیه را بیشتر روشن سازد.

اعتراض ایران به شرایط «سخت» حمید نوری در زندان؛ «جاسوسی اتهام اصلی تبعه سوئدی است»

(۱۹) ابراهیم بن محمد بیهقی، المحاسن و المساوی، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره (۱۳۸۰/۱۹۶۱). محمدکاظم مروی، عالم آرای نادری، ج۳، ص۹۱۱، چاپ محمدامین ریاحی، تهران ۱۳۶۴ ش. علیمحمدخان بهادر دیوان گجرات، مرآت احمدی، ج۲، ص۱۱۸، چاپ عبدالکریم بن نورمحمد و رحمة اللّه بن فتح محمد، چاپ سنگی بمبئی ۱۳۰۶ـ۱۳۰۷. ابن بطوطه، سفرنامه ابن بطوطه، ج۲، ص۱۲۶، ترجمه محمدعلی موحد، تهران ۱۳۷۰ ش. احمد بن محمد مقیم هروی، طبقات اکبری، ج۱، ص۱۵۲، چاپ بی دی و محمدهدایت حسین، کلکته ۱۹۲۷ـ (۱۹۳۵).

۵.۲۰ – در دوره عثمانیان

این مرد هرگز کسب‌وکار آژانس مسافرتی‌اش را از سر نگرفته و پس از آزادی از زندان، برای پیدا کردن کار به مشکل خورده است. حتی او را به‌ عنوان راننده تاکسی نپذیرفته‌اند که به‌ گفته خودش، این احتمالا به‌ خاطر سوءپیشینه او بوده است. او این پیشنهاد بازجویان را رد کرده و به ۱۰ سال زندان محکوم شده و هفت سال از زمان حبسش را پیش از آن‌که در سال ۲۰۲۲ آزاد شود، گذرانده است. این کارآفرین، ابتدا از این‌که به یک سلسله‌مصاحبه دعوت شده هیجان‌زده بوده. فقط به او گفته شده که «وقتی کارش را تمام کرد» دوباره جلوی کنسولگری آمریکا در استانبول بیاید و به او دو هزار دلار هم برای هزینه سفرش پرداخت شده.

سه ماه بعد از آن تماس، حسینی به دوبی پرواز کرد و در بازار مدینه جمیرا به دنبال زنی با موهای بور گشت که یک دفترچه سیاه در دست داشت. دولت آمریکا رییس‌جمهوری ایران را به‌ عنوان یک تحریک‌کننده خطرناک می‌دید که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است. در این جنگ هر دو طرف کوشیده‌اند از رویارویی نظامی بپرهیزند ولی به‌ جای آن به خرابکاری، قتل و حمله‌های سایبری روی آورده‌اند. حضور کمرنگ آمریکا در ایران، سازمان اطلاعاتی آمریکا را در بحبوحه وقایعی همچون خیزش سراسری کنونی مردم این کشور، بی‌نصیب باقی می‌گذارد.

رود عامل جاسوسی بدون بهره‌مندی از مصونیت سیاسی یا دیپلماتیک را پوشش غیرقانونی نامند. در اینگونه موارد عامل جاسوسی را مقیم غیرقانونی و مکان فعالیتش مانند دفاتر شرکتی،‌ نمایندگی‌ها، اماکن باستانی یا توریستی، هتل‌ها و. ورود عوامل جاسوسی به‌عنوان عناصر سیاسی یا دیپلماتیک دارای مصونیت به هدف موردنظر جهت جاسوسی را بهره‌گیری از پوشش قانونی گویند.

بالاترین محافل دولتی قطر از جمله رئیس این کشور در برنامه جاسوسی نقش داشتند. پس از آن‌که یک ایرانی فرم ویزایش را تحویل می‌دهد، افسران دیپلماتیک آموزش‌دیده نگاه می‌کنند که آیا سابقه کار یا روابط خانوادگی این افراد، آن‌ها را برایشان به درد بخور می‌کند یا نه. چند روز بعد، یک متقاضی ویزا ممکن است تماسی مبنی بر بازگشت به کنسولگری دریافت کند تا در آن به سوالاتی با جزییات بیشتر پاسخ دهد. آقایی گفته که او چند ماه بعد به ترکیه برگشته تا اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده بوده را در اختیارشان قرار دهد که همان افسر سی‌آی‌ای او را به انجام ماموریتی دیگر گماشته.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا سال ۲۰۰۹ و تا زمانی که خود جمهوری اسلامی تایید کرده، از وجود این نیروگاه خبر نداشته است. از آنجا به بعد، افسر از او خواسته تا از نقشه‌های سایت هسته‌ای فردو سر در بیاورد؛ جایی که شرکت حسینی در آن قراردادی گرفته بوده. با این حال، پنج مقام سابق امنیتی در آمریکا متوسل شدن به «ترفند ویزا» برای جمع کردن اطلاعات از ایران را تایید کردند.

این رویه جاسوسی، قاعدتا چالشی برای اعتبار سی‌آی‌ای در بازسازی شبکه جاسوسانش در ایران ایجاد می‌کند. چهار نفر از آن‌ها پس از آزادی از زندان در ایران مانده‌اند و همچنان در معرض خطر بازداشت‌اند و دو تن از کشور گریخته‌اند و حالا پناهنده‌‌اند. کاهش دادن اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی از اولویت‌های دیرباز واشینگتن بوده است. البته ایران همواره ادعا می‌کند این تلاش‌های هسته‌ای تنها برای تامین انرژی کشور است. برای انتشار روایت‌های این افراد، رویترز با ده مقام پیشین سی‌آی‌ای که با عملیات در ایران آشنایی داشتند مصاحبه کرد، اسناد حکومت ایران و گزارش‌هایشان را بررسی کرد و سپس با مردمی که این جاسوسان را می‌شناختند، مصاحبه کرد.

روایت فرار دانشمند ایرانی از دام جاسوسان موساد

شخصیت اصلی فیلم مالروی کین نام دارد، یک مامور مخفی آمریکایی که توسط کارفرمایانش مورد خیانت قرار می گیرد. با بازیگرانی که شامل مایکل فاسبندر، ایوان مک گرگور، بیل پکستون، چنینگ تیتوم، آنتونیو باندراس و مایکل داگلاس است، فیلم Haywire یک اثر سینمایی پرستاره به شمار می‌آید. با این وجود، کارگردانی و طراحی سکانس‌های اکشن فیلم بیشترین تحسین را از جانب منتقدان این تریلر پرتنش و بی‌نقص دریافت کرده است. متقاضی ایرانی زمانی می‌فهمد به مقام‌های سی‌آی‌ای اطلاعات داده است که دیگر دیر شده است و فرد بی‌خبر از همه‌جا، اغلب افشاگری‌هایی کرده که می‌تواند او را در ایران به زندان بیندازد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار