تاریخ موسیقی سنتی ایرانی | kpopflowers

آواز از نظر فواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و می‌تواند شاهد یا ایست متفاوتی داشته باشد. به‌طور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست «ر» می‌باشد. اکثرا توجه هنرجو با شنیدن صدای سازهای موسیقی به یکی از آنها جلب می شود و برای یادگیری آن را انتخاب می کند. اما اگر در انتخاب بین سازهای مجله خبری موسیقی مردد باشد، باید این سازها را از نزدیک ببیند و لمس کند و هرکدام با طبع او سازگار تر بود را انتخاب نماید. وظیفه دستگاه ها دریافت داده های خام و تبدیل آن ها به یک محصول است. اصوات، وارد یک دستگاه موسیقی می شوند و شاکله ای خاص از نظر حس و حال به خود می گیرند.

  • اگر بخواهیم با زبان ساده این دستگاه را تعریف کنیم، باید بگوییم دستگاه نوا نه زیاد شاد است و نه زیاد غم ‌انگیز.
  • موسیقى دورهٔ ساسانیان هسته‌اى بود که از آن موسیقى تمدن اسلامى رشد نموده است.
  • در دوران صفوى و قاجار، موسیقى تحت اختیار دربار بود و از اجتماع دور افتاد، اما شکل مذهبى آن در قالب تعزیه و نمایش‌هاى دراماتیک و نیز توسط نوازندگان و شاعران دوره‌گرد تداوم یافت، ولی البته از موسیقی که در دوران اسلامی کاربرد داشت جدا شد و رنگ ایرانی این موسیقی بیشتر شد.
  • سپس، غلام حسین خان، برادر علی اکبر، این نوع موسیقی را به میرزا حسین قلی و میرزا عبدالله، دو پسر علی اکبر خان، آموزش داد.
  • هنرستان عالى موسیقى و هنرستان موسیقى ملى و دانشکده موسیقى دانشگاه تهران، دانشجویان را در رشته موسیقى‌شناسى و آهنگ‌سازى غربى و نیز موسیقى سنتى ایرانى تربیت کردند و بزرگانى در عرصهٔ موسیقى ایران ظهور کردند که توانستند خدمات ارزنده‌اى براى این کشور انجام دهند.

محمدرضا شجریان فعالیت در حوزه موسیقی را از حدود سال 46 آغاز کرد و پسرش همایون هم راه پدر را در دنیای موسیقی ادامه داد و از سال 1360 در دنیای موسیقی سنتی حضور فعالی دارد و از محبوب ترین های این حوزه است. این دستگاه را می‌توان یکی از قدیمی ترین دستگاه های موسیقی ایرانی دانست چرا که تبار کهن تری نسب به سایر دستگاه‌ها دارد‌. این دستگاه که در تمام کشورهای مسلمان وجود دارد، بیشتر برای نشان دادن احساس غم و اندوه در قطعه مناسب است. به جز بیات اصفهان که متعلق به دستگاه همایون می باشد، بقیه آوازها جملگی از متعلقات دستگاه شور به حساب می آیند.

سنتی

در این مطلب از بخش فرهنگ و هنر نمناک به سراغ خواننده های سرشناس موسیقی سنتی کشورمان رفته ایم که توصیه میکنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید. دستگاه راست پنجگاه یکی از دستگاه‌های مهجور ایرانی است که متاسفانه آهنگ‌های زیادی برای آن ساخته نشده. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است با این تفاوت که این دستگاه از نظر جمله بندی و فرودها و نت‌های ایست و شاهد با ماهور فرق‌های اساسی دارند. دانلود ده آلبوم از بهترین آهنگهای منتشر شده دهه ۹۰ دانلود مجموعه ۱۰۰ آهنگ برتر دهه ۹۰ میلادی بهترین اهنگ … بهترین اهنگ های دهه ی ۸۰ ،دانلود ده آلبوم از بهترین آهنگهای منتشر شده دهه ۸۰ ،دانلود مجموعه ۱۰۰ آهنگ … دانلود ۱۴ آلبوم از بهترین آهنگهای منتشر شده دهه ۷۰ بهترین های پاپ دهه ۷۰ Best Of 70s Persian Music …

دستگاه سه‌ گاه

امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود. این موسیقی همان‌طور که گفته شد، دارای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف و همچنین گوشه‌ها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا می‌شوید. موسیقی سنتی ایرانی همین‌طور که از نام آن پیداست موسیقی اصیل و رایج کشور ایران است که برای سالیان سال در بین مردم مورد استقبال قرار گرفته است. می‌توان گفت موسیقی سنتی ایران روی موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیرگذار بوده است. ردیف موسیقی در واقع همان چیزی است که امروزه مبنای شناخت ما از موسیقی سنتی را در برمیگیرد.

در آغاز اسلام موسیقی غنا تلقی می شدکه در اصل به معنی آواز بوده است و موسیقی دان مغنی یا مغن نهم می گرفت به معنی خواننده. تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامه‌های موبایلی اندروید بازار) است. با اپلیکیشن موسیقی سنتی آفلاین می توانید همیشه و در هر کجا ، بدون نیاز به اینترنت موسیقی های مورد علاقه خود را پخش کنید. وی آهنگساز، نوازنده، موسیقیدان، ویولون نواز، رهبر ارکستر و نویسنده کتاب‌های موسیقی بود.

http://applemobileshop.ir

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار