معرفی دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی با نمونه صدا مجله سازکالا | kpopflowers

موسیقی سنتی ایران از دستگاه‌ها، محلقات، متعلقات و گوشه‌های موسیقی تشکیل شده است. دستگاه از دو واژه‌ی «دست» و «گاه» به معنای زمان و نغمه تشکیل شده و به نوعی به موسیقی که با دست اجرا می‌شود اشاره می‌کند. یک دستگاه موسیقی از نظر قالب، قطعه‌ای کامل است و مانند سونات و سمفونی دارای قواعد و قسمتهای مختلفی است که با ساز و آوار اجرا می‌شود.

موزیک ویدیو مه‌رویان (قره دلی و قره جواهر) اثر مرتضی گودرزی

نوازندگی تار این اثر را کوشا وحدتی و نوازندگی پیانوی آن را ماهان فرزاد بر عهده داشته و موسیقی «او می رود» نیز حاصل همکاری همین دو هنرمند است. شما عزیزان می توانید هم اکنون فایل صوتی این اثر زیبا را از وبسایت و کانال تلگرام سنتی ها دریافت نمایید. ارزشمندترین منابع موسیقی در هر کشوری موسیقی، ملودی‌ها و آوازهایی است که در بخش‌های مختلف کشور، به خصوص در روستاهای دورافتاده و توسط مردم محلی اجرا می‌شود.

http://applemobileshop.ir

شما باید با توجه به علاقه و توانایی خود یکی از انواع ساز سنتی را انتخاب کنید. هر کدام زیر مجموعه ای گسترده دارند.سازهای پر طرفدار مجله خبری موسیقی در سال های اخیر سازهای تار، سه تار، سنتور، کمانچه، دف، تنبک، نی، تنبور، عود، فلوت، قانون، چنگ و…هستند. اول از همه باید گفت که ردیف (مجموعه‌ای از چندین مثال ملودیک قدیمی) موسیقی امروز از دوران علی اکبر فراهانی، نوازنده مشهور تار و سه‌تار به جا مانده است. امیر کبیر، وزیر اعظم ناصرالدین شاه قاجار، علی اکبر فراهانی را برای گسترش و انتشار موسیقی ایران به دربار فراخواند. علیرضا قربانی یکی از سرشناس ترین خواننده های سبک موسیقی سنتی است که فعالیت حرفه ای در دنیای موسیقی را از دهه هفتاد آغاز کرد و سال 79 اولین آلبوم رسمی اش را با نام اشتیاق روانه بازار کرد. پدربزرگ مادری او میرزا عبدالله فراهانی از پیشگامان موسیقی سنتی و معروف به پدر موسیقی سنتی ایرانی بود.

وی نیز نوازنده سه‌تار و تار بود که جنبش مدرن‌ گرایی را در موسیقی ایرانی آغاز کرد. او دبیرستان موسیقی تاسیس کرد و مدیریت امور موسیقی در ایران را برای مدتی طولانی به دست گرفت. ردیف در واقع مجموعه ای از مثال های ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریباً با واژهٔ رپرتوار در موسیقی غربی هم معنی است. یک مجموعهٔ ردیف، مجموعه مثال هایی موسیقایی از هر کدام از گوشه های یک دستگاه است که بیانگر نسبت نت های مورد استفاده در آن گوشه و حال و هوای احساسی آن است.

  • در دورۀ اشکانیان نیز اجتماع از رونق کافی برای پرورش موسیقی برخوردار نبودند و به همین جهت به مدرکی که حاکی از ترقی و پیشرفت موسیقی در این دوره باشد بر نمی خوریم.
  • این نکته را به یاد داشته باشیم که نوازندگی با هیچ سازی را نمی توان به شکل خود آموز فرا گرفت، چرا که یادگیری نوازندگی زیر نظر یک استاد با تجربه اجتناب ناپذیر است.
  • 2)باربد که دربارۀ او حکایت زیاد استوشعرای قدیم او رامظهرموسیقی دانسته اند.
  • فرق میان کلاسیک به عنوان یک راه حل قاطع و استوار برای مسئله ی نقش خلاق در یک اثر هنری یا مقوله ی آهنگسازی از یک طرف و به عنوان یک مفهوم در تاریخ سبک ها از طرف دیگر، همیشه ستیز و اختلاف دایمی را به وجود می آورد که آثار آن نیز امروزه وجود دارد .

در موسیقی دوره ی کلاسیک ملودی به عنوان یک عامل اساسی و پایدار جلوه گر می شود و تئوری ملودیک مهم ترین مسئله ای بود که موسیقیدانان به آن می پرداختند. ترانه پاپ هم چنین به ترانه‌های محبوبی که مردم به زمزمه و خواندن آن علاقه دارند نیز اطلاق می‌شود. موسیقی پاپ از نظر تجاری نیز موفق است و راحت تر در یادها می‌ماند و مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند. در دورۀ سلوکیان تنها نکتۀ حائز اهمیت این می باشد که پادشاهان سلوکی موسیقی یا ادبیات یونانی را در ایران رواج داده اند و از این رهگذر تأثیر متقابل عمیقی بین موسیقی ایران و یونان پدید آمد. تاریخ نوشته و مستند ایران از شش هزار سال ( 6 قرن پیش ) با سلسلۀ پیش دادیان شروع می شود از شروع سلطنت پیش دادیان تا حملۀ اعراب جمعا هفت سلسله بر ایران حکومت کردند. آری،به راستی موسیقی یکی از هنرهای ملی ماستو همچون هنرهای دیگر که آئینه زندگی و تاریخ سرزمین ما می باشد، موسیقی کهن ترین هنرهاست.

موسیقی سنتی در ستون نویسندگان

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار